fotografie

Ramsey Nasr door Paolo Ventura

Ramsey Nasr kreeg de Louis d’Or in 2015 voor zijn hoofdrol in The Fountainhead van Toneelgroep Amsterdam. De jury loofde Nasr, tot januari 2013 tevens Dichter des Vaderlands, voor zijn intelligente en veelzijdige spel. In The Fountainhead speelt Nasr de jonge en eigenzinnige architect Howard Roark, die zich van niemand iets aantrekt. ‘Hij verrast keer op keer als een veelzijdig en intelligent speler, die met zijn bijzondere, intense uitstraling elke voorstelling een impact meegeeft die verder reikt dan een toneelavond,’ oordeelde de jury.

Ramsey Nasr vroeg de Italiaanse fotograaf Paolo Ventura om hem voor de portretreeks van de Stichting Oeuvre Jan van der Vossen te vereeuwigen. Nasr reisde naar de studio van de fotograaf in Toscane om zich in een commedia dell’arte kostuum te laten fotograferen. Samen kozen ze de tragikomische figuur van Pierrot daarvoor uit. Nasr is gekleed in een wit-rood Pierrot-pak met zwarte pompons en op het hoofd een steek. In zijn hand houdt hij het masker van de artiest, naast hem liggen een zwaard en een toeter. Zoals altijd laat de fotograaf de interpretatie over aan de verbeelding van de kijker.