olieverf op linnen, 100 x 90 cm

Marlies Heuer door Saskia Heuer

Nadat zij in 1998 al eens de Theo d’Or had gewonnen voor haar rol als Hedda Gabler in het gelijknamige toneelstuk van Ibsen, ontving Marlies Heuer deze prijs nogmaals in 2012 voor haar rol van de moeder in Am Ziel van Thomas Bernhard, uitgevoerd door Toneelschuur producties (regie Paul Knieriem). De jury prees haar ‘uitgekiende bewegingstaal en verfijnde mimiek’: “In deze xxtreem moeilijke tekst, waarin de actrice bijna twee uur lang onafgebroken aan het woord is, weet Marlies Heuer op een subtiele manier een ijzige humor en lichtheid te leggen.”In 2014 werd Marlies Heuer opnieuw genomineerd voor de Theo d’Or voor haar rol van Winnie in Happy Days van Samuel Beckett (Theaterproductiehuis Zeelandia).

Marlies Heuer heeft zich voor de portrettengalerij van de Stadsschouwburg laten portretteren door haar zuster Saskia Heuer (1956). Binnen het gezin Heuer, waar theater en muziek centraal stonden, koos Saskia voor de richting van de beeldende kunst. Naast universele thema’s schildert Saskia Heuer sprookjesachtige taferelen met vrouwenfiguren tegen een gelaagde en geabstraheerde achtergrond. In het portret dat Saskia maakte van haar zuster Marlies beeldt zij haar af als een krachtige en zelfbewuste vrouw, die de wereld aan haar voeten heeft.