Stichting Oeuvre Jan van der Vossen
+31(0)20 6264020

olie op doek, 72 x 90 cm

Mark Rietman door Koos van Keulen

Mark Rietman (1960) is een veelzijdig acteur die moeiteloos omschakelt van toneel naar film, hoorspel en televisie. Voor zijn rol als archeoloog Justus in Raak me aan, van Het Toneel Speelt werd hem in 2005 de Louis d’Or toegekend. Het juryrapport roemt de kunde van Rietman om het spel in lichaamstaal en mimiek heel klein te houden en daarmee hartverscheurend zonder sentiment. Rietman speelde op toneel onder meer de rollen van King Lear, Alexander de Grote en Gijsbrecht van Amstel. Televisiekijkers kennen hem uit de series Pleidooi, Oud Geld en Vuurzee en op de radio vertolkte hij Ollie B. Bommel in de hoorspelen naar de verhalen van Marten Toonder. De laatste jaren is Mark Rietman vooral te zien in grote rollen bij het Nationaal Toneel.

Door subtiele verwijzingen naar kunst en kunstenaars uit het verleden tilt Koos van Keulen (1940) haar portetten uit boven het voorspelbare en alledaagse. Zij vereeuwigt de geportretteerden letterlijk en figuurlijk door ze in een beroemde schilderkunstige traditie te plaatsen. In haar portret van Mark Rietman, dat doet denken aan de manier waarop 15de eeuwse Italiaanse schilders hun modellen en profil afbeeldden, refereert Koos van Keulen aan de toneelrol waarvoor Rietman de Louis d’Or ontving: Raak me aan.

“Ik heb net zo lang geschilderd aan het portret van Mark tot het me raakte.” – Koos van Keulen

Stichting Oeuvre Jan van der Vossen
p/a Onderneming & Kunst