Stichting Oeuvre Jan van der Vossen
+31(0)20 6264020

olie op doek, 90 x 60 cm

Maria Kraakman door Sam Drukker

In Tramlijn Begeerte schitterde Maria Kraakman (1975) als de getormenteerde Blanche Dubois, in Couperus’ Eline Vere vertolkte ze met verve de egocentrische hoofdpersoon en voor haar ingetogen rol in de film Guernsey ontving zij in 2005 een Gouden Kalf. De Theo d’Or werd Maria Kraakman in 2010 toegekend voor haar rol als Orlando in het gelijknamige stuk van Virginia Woolf (Toneelgroep Oostpool, regie Marcus Azzini). De jury was er zeer van onder de indruk dat Kraakman er in slaagde in dit literaire stuk: “helderheid aan (te) brengen in een vooral verbale voorstelling, met een weergaloze timing en een sterke fysieke aanwezigheid.”

Twee jaar na Hans Kesting vroeg ook Theo d’Or winnares Maria Kraakman Sam Drukker om haar portret te schilderen. In zijn karakteristieke bewegelijke stijl heeft Drukker de actrice voor driekwart afgebeeld. Door het blauwe gewaad, dat het binnenvallende licht reflecteert, schemeren de contouren van haar lichaam. Sam Drukker wordt gerekend tot de groep van Noordelijke Realisten, die hun opleiding genoten aan Academie Minerva in Groningen. Zijn doortastende manier van schilderen stelt hem in staat zich te concentreren op de ziel van zijn model en dat maakt hem tot een veelgevraagd portrettist.

“Maria Kraakman dwarrelt in Orlando als een kameleon over het toneel. Haar transparantie maakt haar sensueel en ongrijpbaar. In haar winnende rol droeg ze deze dwarrelende jurk, dat was meteen een prachtig beeld.” – Sam Drukker

Stichting Oeuvre Jan van der Vossen
p/a Onderneming & Kunst