2010

olieverf op masonite, 96 x 66 cm (met bijbehorende lijst van Dirk Smorenberg 106,5 x 86 cm)

Kees Hulst door Emo Verkerk

Na drie eerdere nominaties won acteur en regiseur Kees Hulst (1952) in 2010 de Louis d’Or, voor zijn rol als Jörgen Hofmeester in Tirza, naar de roman van Arnon Grunberg (Het Nationale Toneel). De jury noemde Hulst ‘een levende paradox. -..- Hij laat zien hoe de gekte in het menselijk gedrag kan toeslaan, en waartoe dat uiteindelijk kan leiden’. Kees Hulst heeft een indrukwekkende staat van dienst als acteur op het toneel, in speelfilms en televisieseries, waarin hij serieuze rollen moeiteloos afwisselt met (tragi)komische personages. Voor zijn rol in Wuivend graan van Wim T. Schippers won Kees Hulst in 2008 al de Johan Kaart Prijs, waarmee tevens zijn betekenis voor het Nederlands theateramusement werd erkend.

Emo Verkerk (1955) speelt in het portret dat hij maakte van Kees Hulst met diens naam. Een zwarte merel zit in de takken waarin Kees verstrikt lijkt en verschrikt kijkt. Verkerk schildert veel portretten van historische en levende schrijvers, musici en kunstenaars en doet dat altijd op een verrassende en intuïtieve manier. Hij doorbreekt daarbij graag bestaande conventies. Het schilderij van Kees Hulst is door Verkerk gevat in een antieke, handgesneden houten lijst gemaakt door kunstschilder Kees Smorenburg (1883-1960).

“De rol met een groot zelfbewustzijn creëert dikwijls zijn eigen bijgeloof.” – Emo Verkerk