0lie op paneel, 40 x 40 cm

Joop Keesmaat door Pieter Pander

Bij het grote publiek kreeg de Rotterdamse acteur Joop Keesmaat (1943) vooral bekendheid door zijn rol als Joop den Uyl in de serie Den Uyl en de afffaire Lockheed. In de bekende hoorspelserie Het Bureau vertolkte hij de rol van Beerta. Joop Keesmaat staat daarnaast al vele jaren op het toneel, onder meer in stukken van Het Zuidelijk Toneel en het Ro Theater. In 2006 nam hij tijdelijk afscheid van het theater met de hoofdrol in Bernlefs klassieker Hersenschimmen, waarvoor hij de Louis d’Or in ontvangst mocht nemen. In 2012 keerde hij terug en in 2015 was hij te zien in de indrukwekkende zwijgende rol in de toneelklassieker Een sneeuw, van Willem Jan otten (Het Toneel Speelt).

Na actrice Bien de Moor (2005) koos ook Joop Keesmaat ervoor zich door schilder Pieter Pander te laten portretteren. Ook deze keer heeft Pander de zitter en face afgebeeld en laat hij alle aandacht uitgaan naar het gelaat van de acteur met de focus op diens levendige blauwe ogen. Nat in nat werkend en met losse toets weet Pander de acteur levensecht op het doek te zetten.