Jacob Derwig door Robert Vorstman

Of hij nu een gewetenloze gangster speelt, zoals in de film Lek, of een gevoelige homosexueel, zoals in Zus & Zo, Jacob Derwig (1969) weet met zijn spel het publiek altijd te overtuigen. Van 2005 tot 2012 was Derwig lid van het ensemble van Toneelgroep Amsterdam. In Kinderen van de zon, een stuk van Maxim Gorki, speelde Derwig de rol van Pavel Protassov. Het juryrapport noemt hem superieur in zijn rol als gekwelde, maar optimistische professor die slachtoffer wordt van zijn eigen wereldvreemdheid. In 2014 ontving Jacob Derwig wederom een Louis d’Or, voor zijn rolvan George in Who’s afraid of Virginia Woolf (Toneelschuur Producties regie Erik Whien).

In het jaar waarin Elsie de Brauw haar tweede Theo d’Or won, besloot Jacob Derwig, de winnaar van de Louis d’Or, zich te laten portretteren door de kunstenaar die De Brauw al in 2008 had geschilderd: Robert Vorstman (1975). De twee portretten zijn als het ware pendanten geworden, omdat zowel de actrice als de acteur driekwart zijn afgebeeld. De ontspannenheid die beide acteurs uitstralen is kenmerkend voor de wijze waarop Robert Vorstman mensen op het doek weet te vangen: meer als in een snapshot dan als een geposeerd portret.