olie op doek, 75 x 90 cm

Hein van der Heijden door Urban Larsson

Het publiek kent veelzijdig acteur Hein van der Heijden (1958) niet alleen van het toneel, maar ook van de vele films, televisieseries, hoorspelen en musicals waarin hij optrad. Eerder won hij al een Arlecchino en werd hij tweemaal genomineerd voor de John Kraaijkamp Musical Award. Opmerkelijk is dat Hein van der Heijden in 2012 de Louis d’Or werd toegekend vanwege zijn bijzondere prestaties in twee ‘indringende en expressieve’rollen die hij dat jaar speelde: die van Vincent van Gogh in Vincent en Theo (regi Ger Thijs) en die van de misantropische dokter Astrov in Tjechov’s Oom Wanja (Gerard Jan Reinders).

De van oorsprong Zweedse schilder Urban Larsson (1966) woont al vele jaren in Amsterdam, waar hij zijn studio heeft in het voormalige atelier van George Breitner op het Prinseneiland. Hij geniet internationale faam vanwege zijn virtuoze portretten, geschilderd in klassieke stijl. In binnen- en buitenland heeft Larsson prestigieuze opdrachten uitgevoerd voor regeringsleiders, royalty, artiesten en wetenschappers. Kenmerkend is dat elk portret ‘van levend model’en op ware grootte wordt uitgevoerd, waardoor de geportretteerde niet alleen fysiek maar ook in de geest aanwezig lijkt. Daarbij blijft overigens de schilderkunstige kwaliteit de overhand houden ten opzichte van fotografische precisie.

John Singer Sargent zei: “Every time I paint a portrait I lose a friend”, maar tijdens het portretteren van Hein door verschillende sessies in mijn atelier, is niet alleen een dierbare vriendschap ontstaan maar ook begrip en bewondering voor elkaars kunstenaarschap.” – Urban Larsson