Hans Kesting door Sam Drukker

Sinds 1987 is Hans Kesting (1960) verbonden aan Toneelgroep Amsterdam, waar hij zich zowel in trafische als in komische rollen als een vis in het water voelt. Kesting speelt naast zijn toneelrollen in films en ook op televisie is hij een bekende verschijning, niet het minst door zijn regelmatige gastoptredens in Het Klokhuis. Kesting ontving in 2008 de Louis d’Or voor zijn rol van de ultrarechtse advocaat Roy Cohn in het stuk Angels in America (regie Ivo ten Hove). “De gretigheid waarmee Kesting altijd acteert is in deze regieopvatting meer dan ooit op zijn plaats, en mondt uit in een huiveringwekkende sterfscène, die de jury in het geheugen gegrift staat”, aldus het juryrapport. In 2015 koos Gijs Scholten van Aschat Hans Kesting uit als zijn opvolger voor de prestigieuze Albert van Dalsumring.

Hans Kesting koos voor schilder Sam Drukker (1957) om zich te laten vereeuwigen, omdat die ‘niet zo braaf’schildert. Het klikte direct tussen de acteur en de kunstenaar, die Kesting bij het poseren vroeg te gaan staan zoals hij altijd staat. In drie, vier sessies was het schilderij gereed. Op verzoek van de schilder poseerde Kesting (die overigens veel in de sportschool vertoeft) met ontbloot bovenlijf. Een ideaal model voor Sam Drukker, die in zijn zoektocht naar het innerlijk zijn modellen graag letterlijk en figuurlijk op de huid zit. Volgens Kesting is Drukker daarin geslaagd: “Hij heeft me geschilderd zoals ik me voel” (citaat uit fd persoonlijk, 5/2/2011).

“In de stukken waarin ik Hans Kesting zag spelen is hij ook vaak een heel fysieke acteur zoals de bokser Rocco in Rocco en zijn broers. Of in Angels in America waar hij de Louis d’Or mee won. In het atelier vroeg ik hem of hij het vervelend vond zijn t-shirt uit te trekken. “Daar was ik al bang voor”, antwoordde hij.” – Sam Drukker