Stichting Oeuvre Jan van der Vossen
+31(0)20 6264020

Ophelia (to Halina Reijn), 2013, olie op doek, 124 x 127 cm

Halina Reijn door Emilio Kruithof

Halina Reijn (1975) heeft al diverse prestigieuze prijzen op haar conto mogen schrijven. Als 23-jarige won zij reeds een Colombina. Er volgden naast diverse nominaties ook nog een Gouden Kalf voor beste actrice in de film De Prins en het Meisje (2007) en in 2013 de Theo d’Or voor de titelrol in Nora van Henrik Ibsen (Toneelgroep Amsterdam, regie Thibaud Delpeut). “Heftig, wanhopig en sterk”, zette ze daarmee volgens de jury één van haar beste rollen tot nu toe neer. Halina Reijn geniet dankzij haar vele rollen in bekende films en televisieseries, haar tv-optredens bij DWDD en haar columns in diverse bladen grote bekendheid bij een breed publiek in Nederland en België.

Het werk van schilder Emilio Kruithof (1969) is internationaal zo populair, dat het zelfs is doorgedrongen tot het decor van de bekende Amerikaanse soap Gossip Girl. Zijn pop-art achtige schilderijen van mooie jonge vrouwen zijn zeer gewild in binnen- en buitenland. Naast de kunstacademie bezocht Kruithof ook een vakschool, waar schilderen naar zijn zeggen als technisch métier op veel hoger niveau werd onderwezen dan aan de academie. Halina Reijn vroeg Emilio zelf om haar portret te maken. Een geschikter model kon de schilder zich niet wensen.

“Heb de rollen omgedraaid. Halina acteert in een schilderij van mij..” – Emilio Kruithof

Stichting Oeuvre Jan van der Vossen
p/a Onderneming & Kunst