Elsie de Brauw door Robert Vorstman

Elsie de Brauw (1960) is na haar afstuderen aan de Toneelacademie Maastricht verbonden geweest aan verschillende toneelgezelschappen en speelde in films en televisieseries, zoals Antonia en Lijn 32. In 2007 ontving zij een Gouden Kalf voor haar rol in de film Tussenstand. Zij won niet alleen in 2006 de Theo d’Or voor haar vertolking van Myrtle in Opening Night (regie Ivo van Hove), maar wederom in 2011 voor haar rol in Gif (regie Johan Simons). Uit het juryrapport van 2011: “Met minimale middelen weet de Brauw een diepe essentiële ontroering teweeg te brengen. Door haar schijnbaar moeiteloze tekstbehandeling, waaraan grote technische vaardigheden ten grondslag liggen, wordt zij de verpersoonlijking van het verdriet, zonder dat zij of de voorstelling ook maar een seconde larmoyant worden.”

Robert Vorstman (1975) heeft zich als autodidact toegelegd op het in rake penseelstreken  vastleggen van de schoonheid en het belang van dagelijkse taferelen en alledaagse objecten. Met evenveel plezier schildert hij een landschap, een vuilniswagen, een auto op de brug, een kind aan tafel en een haring op een kartonnen bordje. Het lijkt wel of hij alles wat zijn oog trekt móet schilderen. Zijn portret van Elsie de Brauw heeft een frisheid en directheid die al zijn werk kenmerkt. Dit is Elsie, gezien door de ogen van Vorstman.