fotografie, 120 x 120 cm

Dirk Roofthooft door Stephan VanFleteren

De Vlaming Dirk Roofthooft (1959) toont zich een veelzijdig acteur in de vele vormen van theater waarmee hij zich verbindt. Hij werkte al met toneelregiseurs, choreografen en musici uit binnen- en buitenland, onder wie Jan Fabre en Peter Selars en speelde in internationale films en televisieseries. Bovendien treedt hij in verschillende landen op in verschillende talen. Geen wonder dus dat hij al veel internationale film- en toneelprijzen won. In 2007 ontving Roofthooft de Louis d’Or voor zijn hoofdrol in Mefisto Forever (regie Guy Casiers) geschreven door Tom Lanoye.

Dirk Roofthooft koos niet voor een schilder om zijn portret te maken, maar voor de Vlaamse fotograaf Stephan Vanfleteren (1969), wiens sobere maar indringende zwart-wit foto’s regelmatig te zien zijn in kranten en tijdschriften in heel Europa. Vanfleteren heeft met zijn documentaire en portretfotografie al diverse prijzen in de wacht gesleept, waaronder verschillende World Press Photo Awards, de Henri Nannen Price 2011 en de Nederlandse Nationale Portretprijs in 2012.