Stichting Oeuvre Jan van der Vossen
+31(0)20 6264020

olie op staalplaat, 80 x 80 cm

Chris Nietvelt door Piet van den Boog

De in België geboren actrice Chris Nietvelt (1962) is sinds 2005 verbonden aan Toneelgroep Amsterdam, voor welk gezelschap zij ook van 1988 tot 1994 al speelde. Drie maal eerder was zij genomineerd voor de Theo d’Or, voordat deze haar in 2008 werd toegekend voor haar rol als Cleopatra in Romeinse Tragedies. “De altijd al sterke aanwezigheid van deze actrice is hier onontkoombaar. – … – De vele gemoedstoestanden van haar personage laat ze in deze indrukwekkende vertolking feilloos zien, zonder ook maar één moment larmoyant te worden. Een grootse prestaties.”Ook in 2015 behoorde Chris Nietvelt tot de genomineerden voor de Theo d’Or, voor haar rol als Elizabeth I in Maria Stuart.

Piet van den Boog (1951) schildert zijn portretten sinds een aantal jaren niet op doek, maar op een met etszuren geoxideerde staalplaat, waarvan het rauwe oppervlak vol onverwachte nuances en details extra intensiteit verleent aan het natuurgetrouwe portret in acryl- en olieverf. Als een ware alchemist experimenteert Van den Boog met het metaal en chemicaliën om zich te laten verrassen door de kleuren die verschijnen. Van den Boog is nu ook doorgebroken in de Verenigde Staten waar hij regelmatig in New York exposeert. Na Chris Nietvelt koos ook actrice Lineke Rijxman voor een portret door Piet van den Boog.

“De indrukwekkende sterfscène van de door Chris Nietvelt gespeelde Agnes, waarin zij zich rolt in blauwe verf, inspireerde me om het blauw terug te laten komen in het portret.` – Piet van den Boog

Stichting Oeuvre Jan van der Vossen
p/a Onderneming & Kunst