olie op paneel, 40 x 40 cm

Bien de Moor door Pieter Pander

De Vlaamse actrice Bien de Moor (1962) won de Theo d’Or in 2005 voor de complexe rol van Solange in De Meiden van Jean Genet, gespeeld door het Nationale Toneel. Twee dienstmeiden, die tevens zussen zijn, maken zich op voor de moord op hun wrede bazin. De jury oordeelde: “Zij staat telkens op het punt de regels van dit spel-in-een-spel te doorbreken en tegelijk weet je dat zij, als actrice en personage, hopeloos vastgeknoopt zit aan de wetten van het theater. Het uitbuiten van die contradictie geeft haar spel een spanning die onthutsend en aangrijpend is.” Sindsdien heeft De Moor diverse andere prijzen in ontvangst mogen nemen, onder meer voor haar rol in de thriller Code Blue.

Als iemand met verf de suggestie weet te wekken dat de ogen de spiegels zijn van de ziel, dan is het schilder Pieter pander (1962). Portretten van mensen en dieren maken een belangrijk deel uit van zijn oeuvre. Eenmaal aan de gang werkt Pander vlot en gemakkelijk met een beperkt kleurenpalet dat hem het meest bevalt. De minder belangrijke delen van het schilderij worden schetsmatig uitgewerkt, zodat alle aandacht van de kijker uitgaat naar de hoofdzaak. In zijn portret van Bien de Moor is dat haar gezicht, met de sprekende ogen als blikvangers. Pieter Pander schilderde ook de winnaar van de Louis d’Or in 2006, Joop Keesmaat.