Bert Luppes door Michael Ryan

Twee maal ontving Bert Luppes (1955) de Louis d’Or voor zijn theaterwerk. In 2003 voor zijn rol als George Vermeersch in Vrijdag (ZT Hollandia) en in 2009 voor zijn rol als Martin in De geit of, Wie is Sylvia? bij het Onafhankelijk Toneel/O.T. Theater. Het laatste juryrapport looft Luppes’ overtuigingskracht: “Een volkomen idioot thema volkomen geloofwaardig maken. Luppes werkt in zijn rol toe naar een prachtige ommekeer van verbijstering naar zekerheid.” Luppes is ook te zien in vele Nederlandse bioscoopfilms en TV-series. Sinds 2012 is hij vast verbonden als toneelspeler aan NTGENT. De laatste jaren is hij ook actief als regisseur en geeft hij les aan de toneelscholen van Arnhem en Maastricht.

De Amerikaan Michael Ryan (1953) besloot zich eind jaren tachtig in Nederland te vestigen omwille van het ontspannen kunstklimaat, waarin meer ruimte was voor artistieke ontwikkeling dan in het marktgerichte New York. Ryan schildert in een vrije maar trefzekere toets de wereld die hij observeert. Landschappen, interieurs van theaters en cafés, stillevens en portretten zet hij geconcentreeerd in hun essentie op het doek. Nog meer dan de zichtbare werkelijkheid is het de onzichtbare sfeer van het moment die Ryan weet te treffen.

“De 3de dag begon niet in het atelier maar in de keuken en toen een vogel in de tuin Berts aandacht trok, zag ik het portret opeens voor me.” – Michael Ryan