Fotografie

Abke Haring door Marie Cecile Thijs

Abke Haring (1978)  is sinds 2010 een van de vaste Toneelhuismakers en -spelers, ze schrijft theaterteksten, regisseert ze en acteert er ook in. Zij won de Theo d’Or 2014 voor haar rol als Hamlet in de toneelbewerking Hamlet vs Hamlet van Toneelgroep Amsterdam en Toneelhuis. De jury roemt Haring voor haar vakmanschap: ‘Abke Haring is de gedroomde androgyne, adolescente Hamlet, ontroerend en overtuigend in haar fantastische beheersing van deze poëtische Shakespeare/Lanoye, gepaard aan de haar kenmerkende krachtige lichaamstaal. Achter dat bescheiden voorkomen schuilt één van de grote talenten van haar generatie.’

Abke Haring was (na Dirk Roofthooft) de tweede die  koos voor een foto in plaats van een schilderij van zichzelf voor deze reeks kunstwerken. De fotograaf van haar keuze was Marie-Cecile Thijs, die eind jaren negentig de toga van de advocaat verruilde voor de fotocamera. Haar werk – kleurtonen en lichtgebruik – refereert aan de  oude meesters in de schilderkunst, maar is tegelijkertijd hedendaags. In haar beeld speelt zij met de werkelijkheid en daardoor doet het soms surrealistisch aan.