Stichting Oeuvre Jan van der Vossen
1016 HM Amsterdam
+31(0)20 6264020
info@stichtingoeuvrejanvandervossen.nl

Stichting Oeuvre Jan van der Vossen is in 1998 opgericht ter nagedachtenis aan de kunstenaar Jan van der Vossen (1948-1998). Het woord Oeuvre in de naam van de stichting refereert aan impresariaat Oeuvre van acteur en regisseur Jaap Wieringa (1945-2001), de partner van Jan van der Vossen.
Jan van der Vossen heeft zich jarenlang ingespannen voor zowel de kunst- als de theaterwereld. Naast zijn vrije werk als beeldend kunstenaar verzorgde hij prachtige, veelal inventieve en gelaagde scenografie voor theater- en poppentheatervoorstellingen. Daarnaast maakte hij verschillende portretten van bekende Nederlandse acteurs en actrices als Willem Nijholt en Kitty Courbois. De portretten zijn te zien in de Stadsschouwburg Amsterdam.

Link beeldende kunst en theater

In navolging van deze veelzijdige kunstenaar en zijn partner Jaap Wieringa, heeft de Stichting Oeuvre Jan van der Vossen tot doel om de link tussen de beeldende kunst en theater levend te houden. In 2005 is daarom een portretprijs voor de winnaars van de Louis d’Or en Theo d’Or in het leven geroepen. Het portretteren van deze onderscheiden toneelspelers vormt een bijzondere synergie tussen de kunst- en theaterwereld, waarmee de stichting een traditie heeft willen creëren.

Collectie portretten

Inmiddels is een omvangrijke collectie van gevarieerde portretten ontstaan, die permanent te zien zijn in de wandelgangen van de Stadsschouwburg Amsterdam. Acteurs en actrices die de prijs meer dan één keer winnen en reeds zijn geportretteerd worden niet opnieuw geportretteerd. Pierre Bokma, die de Louis d’Or in 1994 en 2013 in ontvangst mocht nemen, had geen behoefte aan een portret.

Bestuur Stichting Oeuvre Jan van de Vossen

Kees Hulst (voorzitter)