Stichting Oeuvre Jan van der Vossen is in 1998 opgericht ter nagedachtenis aan de kunstenaar Jan van der Vossen (1948-1998). Het woord Oeuvre in de naam van de stichting refereert aan impresariaat Oeuvre van acteur en regisseur Jaap Wieringa (1945-2001), de partner van Jan van der Vossen.
Jan van der Vossen heeft zich jarenlang ingespannen voor zowel de kunst- als de theaterwereld. Naast zijn vrije werk als beeldend kunstenaar verzorgde hij prachtige, veelal inventieve en gelaagde scenografie voor theater- en poppentheatervoorstellingen. Daarnaast maakte hij verschillende portretten van bekende Nederlandse acteurs en actrices als Willem Nijholt en Kitty Courbois. De portretten zijn te zien in de Stadsschouwburg Amsterdam.

Link beeldende kunst en theater

In navolging van deze veelzijdige kunstenaar en zijn partner Jaap Wieringa, heeft de Stichting Oeuvre Jan van der Vossen tot doel om de link tussen de beeldende kunst en theater levend te houden. In 2005 is daarom een portretprijs voor de winnaars van de Louis d’Or en Theo d’Or in het leven geroepen. Het portretteren van deze onderscheiden toneelspelers vormt een bijzondere synergie tussen de kunst- en theaterwereld, waarmee de stichting een traditie heeft willen creëren.

Collectie portretten

Inmiddels is een omvangrijke collectie van gevarieerde portretten ontstaan, die permanent te zien zijn in de wandelgangen van de Stadsschouwburg Amsterdam. Acteurs en actrices die de prijs meer dan één keer winnen en reeds zijn geportretteerd worden niet opnieuw geportretteerd. Pierre Bokma, die de Louis d’Or in 1994 en 2013 in ontvangst mocht nemen, had geen behoefte aan een portret.

Daarnaast heeft de stichting ook een aantal andere portretten laten maken van mensen die voor de toneelwereld belangrijk zijn of zijn geweest en heeft zij een zelfportret van Jan van der Vossen in langdurige bruikleen kunnen geven.

Bestuur Stichting Oeuvre Jan van de Vossen

Kees Hulst (voorzitter)
Erik Hermida (secretaris)
Rob Oomens (penningmeester)
Talita Teves (bestuurslid)

Gerrit Korthals Altes, Mooniq Priem, 2021, gietsel in marmerhars.

Mooniqs streven is om beelden te maken die er uitzien alsof ze moeiteloos zijn geboetseerd. Ze houdt van de grove, vrije, schilderachtige toetsen van klei die met een mate van abstractie de essentie raken van het karakter. Naast beeldhouwer werkt ze ook als grafisch ontwerper en filmmaker. Met deze disciplines schept ze haar beelden en verhalen. Hoewel haar liefde voor de klei groter is dan voor de pixels, gaan alle disciplines hand in hand.

Petra Laseur, Hans van der Leeuw, 2021, olieverf op doek, 160 x 60 cm.

Op het eerste gezicht lijken de portretten van Van der Leeuw stevig geworteld in de Nederlandse klassieke traditie, maar het wordt al snel duidelijk dat stijl vooral wordt gebruikt als reactie op het onderwerp, zoals kleuren op het palet. De nadruk ligt op psychologie en het gebrek aan formaliteit. Van der Leeuws portretten zijn eerder het resultaat van interactie en interpretatie dan van formele representatie, hij wil niet alleen behagen.

Nieuw T-shirt + andermans ogen (zelfportret), Jan van der Vossen, 1985, gouache, 67,5 x 84 cm.